لیست اختراعات عليرضا ناصري قبه
در بسياري از شرايط كاري نيازي به استفاده از حداكثر توانايي موتور خودرو نيست؛ بنابراين بايد ميزان گشتاور و توان خروجي موتور تحت كنترل باشد. در موتورهاي احتراق داخلي اين وظيفه بر عهده دريچه گاز (Throttle body) است. اين وسيله با استفاده از يك شير پروانهاي (Butterfly Valve) و تغيير زاويه آن، ميزان جريان هواي (Air Flow) ورودي به موتور را تنظيم ميكند و بنابراين ميزان پاشش سوخت نيز متناسب با اين ميزان هوا كاهش يافته و توان و گشتاور خروجي موتور تنظيم ميشود. همچنين اين وسيله با استفاده از يك مسير جانبي به موتور اجازه ميدهد زماني كه موتور تحت بار نيست و فرماني از راننده مبني بر فشار پدال گاز دريافت نشده است موتور به صورت بيبار (idle) همچنان روشن بماند. انواع دريچه گاز: عموماً كنترل و تغيير زاويه دريچه گاز با دو نوع اصلي صورت ميگيرد: دريچه گاز مكانيكي و دريچه گاز الكترونيكي (يا برقي). دريچه گاز مكانيكي: تا چندي پيش، بيشتر خودروها مجهز به اين نوع دريچه گاز بودند. اين نوع دريچه توسط كابل و به طور مستقيم توسط فشار پدال گاز به حركت در ميآيد. از مزاياي اين دريچه ساده بودن سيستم و ارزاني آن است. دريچه گاز برقي: در دريچه گاز الكترونيكي يا برقي، تغيير زاويه شير پروانهاي با ارسال سيگنال از سيستم مديريت موتور صورت ميپذيرد. سيستم مديريت موتور با توجه به فرمان راننده و البته شرايط حركتي خودرو و عملكرد موتور و استراتژي برنامهريزيشده در واحد كنترل موتور (ECU)، دستور تغيير زاويه دريچه گاز را صادر ميكند. اين نوع دريچه گاز داراي سيستم مستقيم ارتباطي با پدال گاز نيست.
موارد یافت شده: 1